Het WerkWarenHuis (WWH) op de Tramkade is vol. De transformatie van het oude fabriekspand tot Werkwarenhuis gaat met de intrek van nieuwe ‘huisbewoners’, een mooie mix van creatieve ondernemers, een volgende fase in. Al de ondernemers zijn actief op het gebied van kunst & cultuur, vormgeving of ambacht: van edelsmeden tot bierbrouwen en alles wat daartussen zit. Ze delen de de ambitie om mee te bouwen aan de nieuwe plek voor de stad, het WWH . Een plek die continu in beweging is, nooit af.
Onderstaande creatieve ondernemers zijn samengebracht door initiatiefnemers Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer (C-mone) die de inhoudelijke ontwikkeling van het Werkwarenhuis op Tramkade vormgeven. De BIM (Bossche Investeringsmaatschappij) verzorgt de verhuur van de ateliers van het Werkwarenhuis en de ruimte aan de kade waar de Bossche Brouwers aan de slag gaan.
PETER KORSMAN Autograph, Studio voor grafisch ontwerp & typografie
Autograph is Peter Korsman. Na bijna 12 jaar ATTAK ging hij in mei 2016 solo. Autograph is een studio voor grafisch ontwerp en specialiseert zich in identity design en custom typografie. Daarnaast maakt Peter deel uit van High on Type, een collectief van (letter)ontwerpers uit verschillende steden dat typografische evenementen organiseert.
“Shine Bright And Attract Light. Tramkade is volop in ontwikkeling en er heerst een positieve mentaliteit van aanpakken en (het samen gaan) doen. Dat spreekt me erg aan.” > www.autograph.works
IRIS TOONEN
Iris Toonen Iris geeft sinds 2011 les op de Design Academy in materialiteit en kleur. Bij Iris is onderzoek,leidend. Zij ontwikkeld producten vanuit verschillende technieken en materialen, waarin textiel belangrijk is. Dit alles gedragen door hun kracht in kleur.
“Een plek waar wordt nagedacht over een nieuwe wereld en waar het daadwerkelijk gebéurt. Ik maak hier graag deel van uit.” >
OLGA RAAIJMAKERS Van Klein Geluk – momentenburo
Van Klein Geluk is in 2010 opgericht door Olga Raaymakers. Olga brengt mensen en ideeën samen. Om met elkaar momenten, projecten en programma’s te ontwikkelen die bijdragen aan cultureel-, maatschappelijke opgaven van nu. Olga organiseert en verzorgt communicatieconcepten & planontwikkeling.
“Ik heb op gevoel de overstap naar het Werkwarenhuis gemaakt. Het is hier nog niet af. Deze onaffe plek met de kleinschalige en persoonlijke opzet past bij mij. We gaan hier met elkaar een nieuw stukje stad tot stand brengen, hoe leuk is dat?!” > www.vankleingeluk.nl
JORG VAN BROEKHOVEN Zaagmans & Vandenpenseele, Studio voor graphic design – photo – education
Jorg bedenkt en ontwerpt visuele uitingen die positief onderscheidend en bepalend zijn voor de beeldvorming naar buiten. Jorg geeft op freelance basis les bij kunstencentra, op basis- en middelbaar onderwijs en bij bedrijven.
“Ik heb juist voor deze werkplek gekozen omdat het een creatieve broedplaats is die in ontwikkeling is. Waar ik mee kan bouwen aan een nieuwe wereld en meedoen in het pionierswerk.” > www.zaagmansenvandenpenseele.nl
Birgit is Meester bij Nederlandse Gilde van Goudsmeden. Als goudsmid beoefent zij de oude Japanse smeedtechniek Mokume-gane; lagen van verschillende edelmetalen worden onder hoge druk en temperatuur aan elkaar gesmeed tot een uniek sieraad. Als docent geeft zij les in haar atelier en organiseert cursussen en workshops edelsmeden. Met verschillende technieken probeert zij de samenleving te betrekken in dit eeuwen oude beroep van goud en zilversmeden.
“In de tijd dat ik in Berlijn woonde heb ik ervaren hoe oude fabrieken in het oosten van Berlijn werden omgetoverd tot culturele hotspots. Dat is altijd een inspiratiebron voor mij geweest. Ik zie uit naar de samenwerking met andere creatieve ondernemers van sociale aard, om mee te denken en werken aan een eerlijke samenleving, waar vrijheid en creatieve ontwikkeling van het gebied voorop staan”. > www.doesdesign.nl I www.metalartcreations.nl
KONINKRIJK VAN MUZIEK Bing Berendsen, Nick van Hoof, Douwe van Doornewaard en Jesseh Groote Woortmann
Koninkrijk van Muziek is een artiesten & evenementenbureau gericht op het ontwikkelen en uitvoeren van concepten zoals Newskoolfest, TEUT, SMÈRRIG en het wegboeken van artiesten zoals Jengi Beats, Nixus en het adviseren en ondersteunen van artiesten. Newskoolfest, uitgegroeid tot hét hiphopevenement van ’s-Hertogenbosch, begon als een evenement waar zijzelf ontzettend graag naar toe zouden willen gaan als bezoeker, waar jonge Bosschenaren een kans krijgen om op te treden en kennis te maken met hiphop.
‘Wij, Bing, Nick, Douwe en Jesseh van Koninkrijk van Muziek, gaan voor een studio in het Werkwarenhuis op de Tramkade omdat het hier gaat gebeuren op jong creatief ondernemend gebied in ‘s-Hertogenbosch. De fijne, toffe en open sfeer die hier hangt is wat ons erg aanspreekt. Ook de andere initiatieven die hier gevestigd zijn sluiten goed bij ons aan. Zin in’. > www.koninkrijkvanmuziek.nl
KARS VAN GEENEN & MARCO AARTS True Form | motion design studio
True Form is een motion design studio opgericht door Kars van Geenen en Marco Aarts. Wij zijn gespecialiseerd in het maken van TV-idents, infographics en videoclips maar maken ook af en toe een uitstapje naar interaction design en videomapping. Van idee tot uitwerking. We geven elk concept de vorm waar het om vraagt.
“De plek en de bedrijven die zich hier gevestigd hebben spreken ons enorm aan. Wij zien dit als een ideale locatie om ons bedrijf verder te laten groeien en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.” > www.trueform.nl
DON BLAAUW Studio No More Mondays/playful interactives
Don bedenkt én produceert interactieve projecten en games voor de speelse mens. Dat doet hij ’t liefst voor educatieve en/of culturele organisaties of daar waar er met gamification meer behaald kan worden dan met simpel drukwerk. Zijn jarenlange ervaring in het digitale domein geeft hem de mogelijkheid om ‘outside the box’ te denken en te combineren tot nieuwe concepten die leuk, nieuw, maar zeker ook maakbaar zijn. Met disciplines in vormgeving, animatie, game-design en inmiddels ook VR is Don een goede partij om nieuwe wegen mee in te slaan.
“Mijn doel is om via digitale middelen mensen te stimuleren zichzelf te ontwikkelen. De spelende mens ruimte geven, dat vind ik bij het Werkwarenhuis op Tramkade”.” > www.nomomo.nl
STEVEN JANSON & SAM GULPEN DETLET, graphic design
DETLET is een ontwerp bureau gericht op design & branding. Zij werken zowel voor internationale als kleinere regionale klanten. Het resultaat varieert in grafisch ontwerp, online, illustraties tot ruimtelijke installaties. Naast werken in opdracht vinden we het leuk om eigen projecten te ondernemen.
“Wij vinden het belangrijk om productieve mensen om ons heen te hebben op een plek die je samen kan creëren.” > www.detlet.com
Rachel creëert nieuwe werelden waar (haar eigen) theater-, vormgeving-, voedselprojecten en dagelijkse rituelen samenkomen in oorspronkelijke theatrale concepten voor jong en oud. Zij maakt theater mét het publiek en nodigt hen uit om met kinderlijke verwondering naar het alledaagse te kijken, in een herkenbare en tegelijkertijd vervreemdende wereld.
“Op deze nieuwe plek valt alles samen voor mij als maker. Vormgeving, voedsel, beleven, creëren, samenwerken, inspireren en uitproberen. Een thuisbasis, waar ik graag het publiek deelgenoot van maak” > www.rachelzweije.nl
GEERT SNIJDERS | MICHAELLA VAN OOSTERBOSCH & ALISON VAN KERKHOFF Geert Snijders Ruimtelijk Ontwerp I Studio Paperface Grafisch Ontwerp
Geert Snijders maakt ruimtelijk werk met een heldere visie. Hij ontwikkelt meubels, interieur en architectuur. Van conceptontwikkeling en ontwerp tot innovatief materiaalonderzoek, productie en projectbegeleiding. Hij werkt samen met Studio Paperface, gevestigd in de Willem Twee fabriek. Studio Paperface is van zijn vriendin Michaella en Alison die grafische ontwerpen maken voor innovatieve maatschappelijk betrokken projecten met een overdonderende impact.
“Ik werk, denk en bouw mee aan de ontwikkelingen in en rond het Werkwarenhuis op terrein Tramkade. Hier is alles nog mogelijk!”
Studio Turbo is een grafisch ontwerpbureau dat houdt van krachtige beeldtaal en typografie. We zijn goed in het neerzetten van pakkende visuele campagnes en huisstijlen voor merken of culturele instellingen, zowel online als offline. Als het even kan, steken we onze handen uit de mouwen om in de werkplaats een analoge basis te maken voor een project. Door het resultaat daarvan weer digitaal te maken ontstaat er een rauw en authentiek randje dat in het oog springt.
“Ik wil graag mijn skills inzetten om samen met het Werkwarenhuis de Tramkade tot een culturele krachtpatser te maken.” > www.studioturbo.nl
LEO HAMERS & VICTOR KOOIJMANS Bossche Brouwers
Bossche Brouwers is ontstaan uit een vriendengroep die samen bier brouwen. In het Werkwarenhuis brouwen ze een selectie speciaal bieren. Daarnaast ontwikkelen ze nieuwe recepten en een eigen inpaklijn i.s.m. Social label om mensen aan de zijlijn mee te laten doen. Een ontmoetingspunt aan de kade, ook voor lokale brouwerijen in de omgeving. Het plezier van het brouwen willen ze overbrengen en meer mensen de kans geven deel te nemen aan het maakproces.
“We zijn trots dat we onderdeel uit gaan maken van het WWH omdat dit de culturele broeinest is in Den Bosch waar muzikale variatie en creatieve fantasie de sfeer bepalen. Hier komt zeker leven in onze brouwerij!” > www.bosschebrouwers.nl
FOUNDERS WERKWARENHUIS
SIMONE KRAMER (rechts) Stichting Social label, kwartiermaker Werkwarenhuis / C-mone, Cultuur & Communicatie Vanuit ruime ervaring in de creatieve sector ontwikkelt Simone samenwerkingsprogramma’s en legt nieuwe verbindingen om de kunst -van dans tot design- in het leven van mensen te plaatsen. Zij ontwikkelt nieuwe identiteiten en communities, slaat bruggen tussen diverse mensen en organisaties en realiseert duurzame projecten voor nieuw perspectief.‘Samen met vernieuwende denkers en doeners een gebied tot leven brengen, mensen meenemen, nieuwe ervaringen creëren en doorgeven. Je hebt elkaar nodig om deze complexe opgave van de grond te tillen.’ > www.c-mone.nl
PETRA JANSSEN (midden) stichting Social label, kwartiermaker Werkwarenhuis / Studio Boot, ontwerp bureau Petra gaf jarenlang les aan de Design Academy Eindhoven op de afdeling Man & Communication. Daar verzorgde ze ook diverse Graduation shows. Zij is grafisch ontwerper/artdirector/designdenker en ziet het als een belangrijke taak om de kracht van design voor de maatschappij zichtbaar te maken. Dit doet ze naast haar bezigheden als ontwerper bij haar eigen bureau Studio Boot. Het werk van Boot is vaak internationaal bekroond.
‘Het ontwikkelen van de culturele hotspot in Den Bosch zie ik als een kans voor creatieve entrepreneurs om gezamenlijke een duurzaam ‘gesamtkunstwerk’ te maken.’ > www.studioboot.nl
EDWIN VOLLEBERGH (links) Horeca Van Aken in het Werkwarenhuis / Studio Boot, ontwerp bureau Edwin is dagelijks aan het werk voor Studio Boot. Daar maakt hij grafisch werk in de breedste zin van het woord en nog veel meer. In 2017 komt het overzichtsboek van 25 jaar Studio Boot uit. Dit boek laat zien wat Boot gedaan heeft en waar ze mee bezig zijn. Daarnaast ontwikkelt hij samen met een team van bouwers en programmeurs het restaurant en de club in het WWH.