Het designlab voor sociale vernieuwing
Koningin Máxima opende dinsdag 15 mei 2018 het Social label Lab. In het Werkwarenhuis in Den Bosch is in een oude fabriek een nieuwe ruimte ontwikkeld; de werkplek voor ontwerpers en makers, conceptstore voor de designproducten van Social label. Een lab voor een andere kijk op werken, leren en meedoen via de kracht van design en communicatie.
Social label
Vanuit het Social label Lab wordt gewerkt aan de Social label collectie en community. Hier wordt geëxperimenteerd voor sociale vernieuwing. Publiek kan ook winkelen in de monumentale conceptstore verdeeld over twee verdiepingen met werk-units gemaakt van herbestemde graansilo’s en watertorens.
Stichting Social label (2014) is opgericht door ontwerpers Petra Janssen (Studio Boot) en Simone Kramer (C-mone). Zij ontwerpen arbeid op maat, design met betekenis, waardoor mensen aan de zijlijn meedoen en trots ontlenen aan de mooie producten die zij maken.
‘Design Works’ (2017) is de titel van het boek dat zij maakten voor ontwerpers, bestuurders, wetenschappers, onderwijs en ondernemers. Een pleidooi om via de kracht van design en communicatie de alsmaar groter wordende tweedeling in onze maatschappij te verkleinen.
Momenteel zijn 12 topontwerpers aangesloten (o.a. Piet Hein Eek, Kiki van Eijk, Dick van Hoff, Edwin Vollebergh, Borre Akkersdijk en Roderick Vos). Social label is een groeiende beweging van mensen die streven naar een sociaal duurzame, inclusieve economie. Want een economie die de samenleving verbetert, laat namelijk niemand aan de kant staan.
Sterker gezegd: ‘Het is de enige manier waarop ontworpen mag worden’, zei Jordan Hruska, journalist voor onder andere The New York Times en The Economist naar aanleiding van de Social label-expositie in Milaan vorig jaar. Het boek ‘Design Works’ en het nu te openen Social label Lab zijn een ‘must see’ voor iedereen die te maken heeft met sociale innovatie en design.