Opening 4 april 2019, 17.00u
Overzichtstentoonstelling van Bossche kunstenaar Kees van den Boogaart (NL,1955)
Kunst of antropologie?
Grensverleggende nieuwe installatie onderzoekt het geheim van Hoe Wij Kijken
“Onze foto’s en selfies leggen patronen bloot over hoe we naar de wereld kijken,” zegt Van den Boogaart, wiens nieuwe installatie wordt gepresenteerd op 4 april in het Werkwarenhuis in Den Bosch. Hij onderzoekt die patronen en brengt ze tot uiting in zijn installaties. Voor zijn nieuwe installatie Hoe Kijken Jullie put Van den Boogaart uit een bron van foto’s die gestreamd worden vanuit verschillende groepen individuen met dezelfde kenmerken. Het resultaat is een unieke installatie, bestaande uit collages van computerschermen, die onthult wat de fotograferende mens verbindt.
“We zijn niet zo individualistisch als we soms denken,” zegt hij, “Mensen die naar mijn werk kijken, krijgen de mogelijkheid om patronen te ontdekken, die ze uit het beeldmateriaal kunnen destilleren.” Het karakter van Van den Boogaart’s werk stamt zowel uit zijn achtergrond als filmmaker en zijn studie antropologie. De rode draad door zijn werk is het ontrafelen van verborgen betekenissen van beelden die we als individu en maatschappij maken. “Ik ben kunstenaar, geen fotograaf, maar ik gebruik veel fotografie in mijn kunst.”
Naast de nieuwe installatie, laat Van den Boogaart zien Hoe Hij Kijkt, door eerdere werken te tonen. Zo ontstaat er een nieuwe samenstelling van verschillende perspectieven van Kijken.
Met de combinatie van digitale fotografie, hout, metaal, stro en bijenwas, laat Van den Boogaart een serie grootse multimedia werken zien, die de tegenstellingen tussen leven en dood in een tijdloos beeld probeert te vangen.
De Nichtjes van Kees, bestaat uit producent Anne van Vlerken en onderzoeker/kunstenaar Lori van Vlerken. Zij verrichten een langdurig artistiek onderzoek naar familiecultuur met drie generaties uit eigen familie als uitgangspunt. In deze tentoonstelling krijgt Lori van Vlerken ruimte om haar beeldend onderzoek naar de kunst van haar familie te tonen. Van Vlerken is de jongste in de lijn van kunstenaars, ‘kijkt’ en reageert op haar voorgangers.