TRAMKADE 20-24
5211 VB ‘S-HERTOGENBOSCH

0.0 met nieuw gezicht bij van Aken

Bavaria 0.0 krijgt nieuw gezicht door Studio Boot in bossche broedplaats

“Het rauwe randje dat Den Bosch nog niet had”. Dat wisten Edwin Vollebergh en Petra Janssen te realiseren toen ze in 2015 het Werkwarenhuis op de Tramkade “maakten”. Ze toverden de oude fabriekshal om tot een culturele broedplaats en begonnen er een nachtclub en restaurant. In Bavaria vonden ze een fijne partner.

Het stonk er nog naar veevoer toen ontwerpers Edwin Vollebergh en Petra Janssen in 2015 de fabriekshal van Het Werkwarenhuis aan de Bossche tramkade binnenstapten. Maar hier moest het echt gaan gebeuren. Deze rauwe, onbegaanbare plek zouden zij, samen met Simone Kramer en andere ‘kwartiermakers’, gaan ontwikkelen tot de creatieve broedplaats van de stad. Hun idee? Den Bosch het rauwe randje geven dat het nog niet had en dat volledig in het teken zetten van kunst en cultuur. “Een gesammtkunstwerk” noemen ze het. Mét een nachtclub en restaurant “als businessmodel” voor de stichting.

Roze muren
Zes jaar later is De Tramkade, met Het Werkwarenhuis, Club W en restaurant Van Aken als creatief middelpunt van het gebied, een begrip in Den Bosch. Geen wonder als je ontwerpers, die meerdere horecainterieurs op hun naam hebben staan, hun gang laat gaan. “Het eerste wat we deden, is de muren roze spuiten en van de oude werkbanken een bar maken”, zegt Vollebergh, die samen met Janssen Studio Boot runt én horecapapieren op zak heeft. “We wilden het anders doen dan die andere industriële zaken met afbladderende muren. Mensen zijn verrast door deze plek, met het mooie licht en het goede geluid. Het is echt een aanvulling op wat de binnenstad biedt.”

Jong van geest
Janssen Vollebergh en Kramer hebben met Het Werkwarenhuis een permanent festival neergezet, met gepimpte caravans in het decor en een heel breed programma vol dj’s, theatergezelschappen en andere artiesten. “Het publiek dat hier komt is tussen de 18 en de 70 jaar, maar iedereen is jong van geest”, zegt Janssen. “Hier kom je om te dansen, elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te zien. Of het nu breakdance is of hiphop, techno of disco.” Het afgelopen jaar was het stil op het terrein. “Vooral voor de jonge makers vind ik dat vreselijk”, zegt ze. “En het is eigenlijk bizar dat nachtclubs niet als cultuur worden gezien. Je vindt er een combi van mode, lifestyle en performance. Hier komt dat binnen.”

Bavaria als partner
Gelukkig hebben ze veel moois om naar uit te kijken. “Eigenlijk zouden we hier tien jaar mogen experimenteren met concepten, maar Het Werkwarenhuis wordt niet gesloopt, zoals gepland”, zegt Vollenbergh. Dat betekent dat ook ClubW en Van Aken mogen blijven en dat ze na de heropening weer volop verder kunnen met hun plannen en wensen. Als horecaondernemers hebben ze daarbij veel steun aan Bavaria, waarmee ze al jaren nauw samen werken. “Bavaria is een Brabants familiebedrijf dat investeert en meedenkt, bijvoorbeeld over hoe je communiceert en je publiek bereikt”, zegt Janssen. “De communicatie met Bavaria is trouwens ook fijn: je voelt dat je met een Brabants familiebedrijf te maken hebt, dat spreekt aan. En het bier is lekker. Ook niet onbelangrijk natuurlijk.”

0.0 bar
Wat de samenwerking extra bijzonder maakt, is dat Studio Boot ook het ontwerp van de nieuwe POS-materialen voor de 0.0-bieren van Bavaria verzorgt. Iets dat perfect bij de ontwerpers past. “We hadden ooit zelf het plan om een 0.0-bar te beginnen, maar daar was het nog te vroeg voor destijds”, vertelt Janssen. “Maar we zien dat er steeds meer alcoholvrij gedronken wordt, ook door jongeren bij ons in de club. Het is echt wel een trend aan het worden.”

Eigen ontwerp
Met hun ontwerpen, grafische beelden voor koelers, viltjes, maar ook overalls en parasols, geven ze Bavaria 0.0 een nieuw gezicht. “We maken alleen wat we zelf ook in onze club willen gebruiken”, zegt Vollenbergh. En dus zullen er na de heropening Bavaria 0.0-muurtekeningen te zien zijn uit hun eigen spuitmallen en op het terras komen ziteilanden met kussens die ze zelf ‘ontworpen hebben. “En uiteraard blijven we 0.0 op de tap houden.”

Meer weten op het gesamtkunstwerk Werkwarenhuis. Opgestart in 2015 samen met Simone Kramer. Van niets Iets maken. In 2015 wilde ze starten met een Alcohol vrij cafe de tijd was toen nog niet rijp. Nu wel.

Reportage Bavaria POS
Foto ; Pim Ras

Reportage Bavaria POS
Foto ; Pim Ras

Reportage Bavaria POS
Foto ; Pim Ras

Reportage Bavaria POS
Foto ; Pim Ras

Reportage Bavaria POS
Foto ; Pim Ras