TRAMKADE 20-24
5211 VB โ€˜S-HERTOGENBOSCH

Studieboek Placemaking door Rinske Brand

๐‡๐š๐ซ๐ญ ๐ก๐จ๐จ๐Ÿ๐ ๐ก๐š๐ง๐๐ž๐ง – ๐ ๐ข๐๐ฌ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ฌ๐ญ๐š๐๐ฆ๐š๐ค๐ž๐ซ๐ฌ. ๐ˆ๐ง ๐Ÿ’ ๐ฌ๐ญ๐š๐ฉ๐ฉ๐ž๐ง ๐ง๐š๐š๐ซ ๐œ๐ฎ๐ฅ๐ญ๐ฎ๐ฎ๐ซ๐ ๐ž๐๐ซ๐ž๐ฏ๐ž๐ง ๐จ๐ง๐ญ๐ฐ๐ข๐ค๐ค๐ž๐ฅ๐ข๐ง๐ ๐ž๐ง’

Placemaking lijkt ineens een toverwoord. Rinske Brand zet het gedegen uiteen in de onlangs gepresenteerde uitgave Hart Hoofd Handen. Ze draagt haar boek op aan alle stadsmakers die elke dag met hart, hoofd en handen werken aan het leuk en leefbaar houden van onze steden.

Tegelijkertijd is het een onmisbaar studieboek voor overheden en andere partijen die betrokken zijn bij creatieve gebiedsontwikkeling. Met vele lessons-learned en een urgente boodschap aan toekomstige ontwikkelaars om in de strijd om de ruimte te focussen op duurzaam waardevolle functies in plaats van korte termijn winst.

Tramkade met onder meer het Werkwarenhuis en Social label wordt hierin als voorbeeld uitgelicht waarmee Den Bosch het spreekwoordelijke wiel aan het uitvinden is om de ontstane hotspot naar een nieuwe fase te brengen. Van experiment naar permanent.

Het boek is te koop bij diverse boekhandels Librisย 

 

——————————-

๐•๐ข๐ž๐ซ ๐๐จ๐ฌ๐ฌ๐œ๐ก๐ž ๐ข๐ง๐ณ๐ข๐œ๐ก๐ญ๐ž๐ง ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ ๐ž๐ฅ๐ค๐ž ๐ฌ๐ญ๐š๐๐ฆ๐š๐ค๐ž๐ซ (รฉ๐ง ๐ž๐ฅ๐ค๐ž ๐ ๐ž๐ฆ๐ž๐ž๐ง๐ญ๐ž ๐๐ข๐ž ๐จ๐ฏ๐ž๐ซ๐ฐ๐ž๐ž๐ ๐ญ ๐ญ๐ข๐ฃ๐๐ž๐ฅ๐ข๐ฃ๐ค๐ž ๐ข๐ง๐ข๐ญ๐ข๐š๐ญ๐ข๐ž๐ฏ๐ž๐ง ๐ž๐ž๐ง ๐ฏ๐š๐ฌ๐ญ๐ž ๐ฉ๐ฅ๐ž๐ค ๐ญ๐ž ๐ ๐ž๐ฏ๐ž๐ง)

Den Bosch staat voor een uitdagende transformatie: ๐—ต๐—ผ๐—ฒ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ, ๐˜€๐˜‚๐—ฐ๐—ฐ๐—ฒ๐˜€๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—น๐—ฒ ๐—ฐ๐˜‚๐—น๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐—น๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐˜€๐˜๐—ฒ ๐—ฝ๐—น๐—ฒ๐—ธ ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ฑ ๐—ธ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ด๐—ฒ๐—ป? Hiermee loopt de stad voorop in een ontwikkeling die ook andere steden binnenkort zullen doormaken. Op de Tramkade, een voormalig industrieterrein dat sinds 2015 is uitgegroeid tot een bruisende culturele hotspot, wordt het wiel opnieuw uitgevonden. Met de ambitie om zich als ‘Cultuurstad van het Zuiden’ te profileren, zet de gemeente in op de ontwikkeling van de โ€˜Bossche Stadsdeltaโ€™. Dit vraagt om een vernieuwende aanpak en een herdefiniรซring van hoe de stad omgaat met cultuur en creativiteit. Vier betrokkenen delen wat zij geleerd hebben tijdens dit proces:

————
Mike van der Geld
, wethouder Verstedelijking, Cultuur en Financiรซn: โ€œWat wij als gemeente hier leren, is dat het begeleiden en faciliteren van partijen in dit gebied geduld en tijd vraagt.โ€
————
Petra Janssen, Social Label en initiatiefnemer Werkwarenhuis: โ€œWat de afgelopen periode wel duidelijk is geworden, is dat vrijplaatsen in de stad nog belangrijker zijn dan ik eerst dacht. We hebben laten zien hoe mooi iets kan worden als eerst het programma wordt gemaakt en pas daarna de huls, de vorm eromheen.โ€
————
Maarten de Wolff
Wolff, gebiedsontwikkelaar namens Gemeente ‘s-Hertogenbosch: โ€œHet is belangrijk om alle werelden, dus die van de creatieven, commerciรซle marktpartijen, รฉn die van de ambtenaren goed te begrijpen. Mijn werk bestaat voor een groot deel uit de zoektocht naar waar je elkaar vindt. Hier moet je de tijd voor kunnen, maar ook willen nemen. Later in het traject haal je dat ruimschoots weer in, is mijn ervaring.โ€
————
Michael Bol, Conceptenbouwers en initiatiefnemer Mengfabriek): โ€Wat ik de afgelopen periode heb geleerd, is dat een dergelijke plek maken enorm tegen de stroom inzwemmen is. En dat kost veel energie. Als initiatiefnemer heb je het niet altijd even makkelijk in Den Bosch. De gemeente is nog niet gewend aan deze manier van ontwikkelen.”

————

I