WELKOM IN CULTUURCENTRUM WERKWARENHUIS
PROGRAMMA MY PLACE YOUR PLACE
Cultuur in het Werkwarenhuis gaat over wie we willen zijn, over hoe we willen samenleven en welke toekomst we met elkaar willen. Het geeft verbondenheid met de plek waar je bent, de geschiedenis en de toekomst en biedt ruimte om de verandering die op ons afkomt te verbeelden en praktisch vorm te geven. Het WWH geeft ruimte aan kunst en cultuur om makers en publiek een aandeel te geven in de ontwikkeling van een stad die inclusief en duurzaam is. Verhalen, muziek en beelden kunnen helpen om met deze veranderingen om te gaan, om mensen te verbinden en in beweging te brengen. Je moet je verbonden weten om het vertrouwen te hebben ruimte te kunnen geven aan verandering. Bij de programmering van artistieke producties, staat de vraag centraal hoe deze bijdragen aan meer betrokkenheid en maatschappelijke verandering.
Je komt in aanraking met cultuur zonder dat je eerst een kaartje hoeft te kopen. Makers en publiek ontmoeten elkaar niet in een theater- of concertzaal , maar binnen en buiten, op gelijke hoogte, in multifunctionele ruimtes. Culturele producties zijn voortdurend voedingsbron voor andere activiteiten en andersom. Het is voortdurend in beweging; creëren, presenteren, leren, ontwikkelen en ontmoeten lopen door elkaar heen.
Het Werkwarenhuis met het Social label lab is een plek om samen te ervaren, te experimenteren en te leren. Het is de plek om te bouwen aan gemeenschapszin, betrokkenheid bij elkaar en de directe omgeving waar we bij mogen horen.
—————
Initiatief stadsmakers
Sinds 2014 zijn we aan het werk om de culturele hotspot op terrein Tramkade in ‘s-Hertogenbosch vorm te geven. Hier lees je hoe het is begonnen en wat er allemaal is gebeurd sinds de opening van het WerkWarenhuis van Social label op 29 mei 2015. Op de homepage vind je alle berichtjes terug met daarachter steeds een mooie selectie van foto’s. Het laat zien hoe belangrijk vrijplaatsen zijn voor ontmoeting via kunst, cultuur en design.
Initiatiefnemers
Simone Kramer C-mone,
Petra Janssen en Edwin Vollebergh, Studio Boot
Monument van de Toekomst
Hoe een oude veevoerfabriek zich heeft ontpopt tot culturele hotspot
Samen met creatieven, vaklui en deelnemende werkplaatsen van Social label brengen we sinds 2015 via een doorlopend maakfestival een verlaten stadsdeel tot leven. Een Funpark. Via design, dans, kunst en muziek verbinden we mensen. En leren mensen van elkaar. Samen bouwen we aan het Werkwarenhuis als ‘monument van de toekomst’. Voor een betere en mooiere wereld op industrieel stadspark Tramkade.
Social label shop/lab
Hoe je bijdraagt aan een economie waarin de mens weer centraal staat
Social label bevindt zich in het hart van deze culturele hotspot. Via de kracht van verbeelding werken we aan een sociaal duurzame wereld waarin niemand aan de kant staat. In de designshop vind je producten voor je sociaal duurzame huis. Deze collectie is ism topontwerpers ontwikkeld voor en door mensen die niet zo makkelijk aansluiting vinden in de samenleving. www.sociallabel.nl
OUR STORY
Kracht van design, kunst en communicatie voor een inclusieve wereld
Kwaliteit van leven, nieuwe manieren van ontmoeten en maken, worden steeds belangrijker. Menselijke waarden worden herontdekt, beleefd en gedeeld. Tijd en aandacht, verbeelding en bezieling, in een tijd waar mensen op zoek zijn naar verdieping en persoonlijke ontwikkeling. Waar mensen die niet zo makkelijk meedoen, vanzelf aansluiting vinden. Kunst en cultuur spelen in op behoefte van mensen aan betekenisgeving, binding en community. Die maatschappelijke waarde is urgenter dan ooit.