TRAMKADE 20-24
5211 VB ‘S-HERTOGENBOSCH

EXPO (Im)possible Bodies

3 oktober – 1 november
in het kader van de Den Bosch Data Week
open van 11.00u  – 18.00u

Fysieke en virtuele tentoonstelling over
cyborgs, data en kunstmatige intelligentie

(IM)POSSIBLE BODIES
(opvolger van Robot Love, Eindhoven 2018) is een interactieve tentoonstelling over cyborgs, data en kunstmatige intelligentie. Bekijk digitale producties in een gratis multidimensionale virtual experience online. En bezoek de fysieke expositie op verschillende locaties in ’s-Hertogenbosch, met augmented reality (AR) werken, interactieve virtual reality (VR)-installaties en bewegende sculpturen. Wat voor soort cyborgs willen we worden? Want cyborgs zijn we allang! Implantaten in en verbeteringen aan ons lichaam zijn het nieuwe normaal. En we zijn reeds versmolten met onze mobiels. Kruip in de huid van een cyborg en ontdek wat het betekent om cyborg te zijn. Vind jezelf en de ander opnieuw uit tijdens deze tentoonstelling, en bedenk wat je (digitale) lichaam betekent en gaat betekenen in de nabije toekomst.

In ‘s-Hertogenbosch zijn  fysieke installaties te zien: Centrum, Tramkade en Parallelweg (Huis73, Willem Twee, Werkwarenhuis, Kaaihallen, Verkadefabriek, SPARK Makers Zone). Bovendien is er een spannende Augmented Reality-tocht door ’s-Hertogenbosch te maken. Online betreden bezoekers de meeslepende multidimensionale ervaring online via de laptop en een speciale app, wekken kunstwerken tot leven, en zijn er zelf onderdeel van.

Contextprogramma
Je kan met kunstenaars praten en live performances bijwonen in het DEEP DIVE programma, of je laten meenemen door het FUTURE SHOCK muziekprogramma. Het volledige programma is te vinden op www.impossiblebodies.nl.


De virtuele tentoonstellingservaring en het merendeel van het programma zijn gratis. Ook de AR City Tour, kunstwerken in de Data Live Dome, Huis73 en in de openbare ruimte zijn gratis. Op andere locaties van de tentoonstelling in ’s-Hertogenbosch en voor drie exclusieve events in het contextprogramma (DEEP DIVE + FUTURE SHOCK) is een entreeprijs van toepassing.

Te zien bij Werkwarenhuis

Paul Segers

Future Artifacts – The Perfect Crime (Nederland, 2019)

Met zijn serie Future Artifacts integreert Paul Segers verschillende ideeën in sculpturen die ‘toekomstige’ ontwikkelingen suggereren maar feitelijk al in beweging zijn. Voor deze derde serie bedacht en maakte Segers zes dronesculpturen die in een verre toekomst te vinden zijn. Net als echte artefacten vertellen ze iets over het tijdperk waarin we nu leven. De manier waarop we terugkijken op sommige van onze historische gebeurtenissen is heel anders dan toen we ze zagen in de tijd dat ze daadwerkelijk plaatsvonden. Deze sculpturen suggereren dat het essentieel is om na te denken over en te reflecteren op onze voortrazende tijd. De verstarde, getransformeerde en suggestieve vormen zijn niet langer puur technologische objecten, maar krijgen een fysieke kwaliteit. En ze zijn het tastbare bewijs dat alle technologie in feite een verlengstuk is van ons lichaam.

Pinar&Viola, Panspermia (Nederland/Duitsland, 2019)

Film. Duur: 2.57 min. Multidisciplinaire kunstenaars en creatief duo Pinar & Viola pakken de urgentie aan om het gesprek rond panspermia en de toenemende honger van de mensheid om haar oorsprong in twijfel te trekken, opnieuw aan de oppervlakte te brengen. Vooral in het tijdperk van ruimteverkenning en kunstmatige intelligentie (AI). Deze korte film, gemaakt met ‘machine learning’ via clips die zijn gegenereerd door AI, onderzoekt de wetenschappelijke hypothese dat menselijk DNA is geëvolueerd uit buitenaards DNA dat op aarde is afgeleverd door een asteroïde-crash, miljarden jaren geleden, waarschijnlijk van Mars. Het onderzoekt wie we fundamenteel zijn als we niet alleen DNA van menselijke herkomst dragen, maar ook van potentieel vreemde levensvormen.

Mire Lee, Made of only hearts (Zuid-Korea/Nederland, 2020)

Made of only hearts (werktitel) is een sonische installatie die gebruik maakt van een industriële pomp en mixed media. Het werk heeft betrekking op onze gevoeligheid voor pijn en hoe dit en hoe dit gepaard gaat met negatieve associaties bij mensen(bijv. misverstanden, haat, klasse / ras / genderconflicten). De installatie laat een landschap zien waarin heterogene elementen in elkaar overgaan (in Mire’s eigen woorden ‘alsof je kookt als je dronken bent’), wat een verfrissende zintuiglijke onrust veroorzaakt. Made of only hearts herinnert ons op subtiele en treffende wijze hoe we pijn en imperfectie tot iets vreemds maken, terwijl we ze zouden moeten omarmen als meeste menselijke waarden. 

Ali Eslami & Mamali Shafahi, nerd_funk (Iran/Nederland, 2019/2020)

Virtual Reality Installatie. Duur: 20 min. (VR-installatie). Het huidige internet heeft ons sociale leven in een onomkeerbare staat gebracht, waardoor de manier waarop we denken en onze werkelijkheid begrijpen inherent is veranderd. Het is een situatie waaraan niemand kan ontkomen. Gezamenlijk zijn we in het diepe gedoken; we dobberen, maar worstelen om onszelf erin te vinden. Om dit fenomeen samen met anderen te onderzoeken, creëerden kunstenaars Ali en Mamali een virtuele identiteit genaamd nerd_funk: een door hen gevormd collectief, dat bestaat op Instagram en een deel van de hedendaagse digitale cultuur volgt. In deze op hoofdstukken gebaseerde VR-installatie verkennen gebruikers de nieuwe realiteit die is voortgekomen uit sociale media. Het Nederlands Film Festival heeft nerd_funk als één van de acht Virtual Reality-ervaringen, installaties en multimediale producties geselecteerd die kans maken op het Gouden Kalf voor Beste Interactive 2020.