Wie huurt er bij het Werkwarenhuis

MIX VAN CREATIEF ONDERNEMERS
Na de eerste periode van transformatie van de oude fabriek naar Werkwarenhuis ontstond in 2017 meer ruimte voor creatieven. Studio Boot en C-mone bracht een mooie mix van creatief ondernemers op gebied van ambacht (van zeefdruk tot goudsmeden), design (van plastic, grafisch ontwerp tot textiel), muziek en theater (van workshops tot festival) samen.

In het voorste gedeelte van het gebouw zijn er ateliers van diverse Bossche ontwerpers. Sommigen bouwen actief mee aan het gesamtkunstwerk, anderen willen in een creatieve omgeving werken. Lees hieronder wat zijn doen.

IN VOORJAAR 2022 OPENEN WE DE MAKERSSTRAAT
en stellen dan ook deze ondernemers voor.

IRIS TOONEN
Een plek waar wordt nagedacht over een nieuwe wereld en waar het daadwerkelijk gebéurt. Ik maak hier graag deel van uit door mooie toevoegingen te maken. 

Iris noemt zichzelf een hands-on ontwerper. Het materiaal of een techniek is leidend voor een onderzoek op het gebied van tactiliteit in o.a. interieur, met een voorliefde voor textiel en kleur. Deze onderwerpen doceert ze op de Design Academie Eindhoven, waar ze het belang van makend ontwerpen als methode doceert. Zij bouwt mee aan het ‘gesamtkunstwerk’ waarbij vanuit hergebruik materialen het Werkwarenhuis wordt verrijkt. Zoals met het geweven windscherm op het terras,  de lampionlampen boven de bar en onder de passerelle gemaakt van de voormalige veevoederzakken. www.iristoonenstudio.nl insta- iristoonenstudio 

JESSICA DEN HARTOG
Vanuit plastic afval weer nieuwe objecten maken voor bewustwording van de waarden van het materiaal. Ik wil workshops gaan geven in het Werkwarenhuis om zo bij te dragen aan duurzame maatschappij. 

Jessica is materiaalontwerper en creëert nieuwe materialen en objecten. Ze transformeert plastic van afval tot een esthetisch materiaal voor bedrijven die geloven in een duurzame maatschappij. Met elkaar is het mogelijk om grenzen te verleggen, zodat het gebruik van esthetische, duurzame kunststoffen onze toekomst wordt. www.jessicadenhartog.nl

PETER KORSMAN
Het Werkwarenhuis en de Tramkade blijven verrassen. Dit is cruciaal voor een gezond cultuurklimaat, omdat de rest van de stad best wel dichtgeramd zit.

Autograph is een studio voor grafisch ontwerp en specialiseert zich in identity design en custom typografie. Peter is mede-oprichter van ‘High on Type’, het grafisch debat met verschillende steden over typografische vormgeving en maakt deel uit van De Nieuwe Bossche School, een collectief van grafisch ontwerpers verbonden aan het Werkwarenhuis. www.autograph.works   De nieuwe Bossche School

 

GEERT SNIJDERS
Ik heb een sterke binding met deze plek, denk en bouw actief  mee, van opbouw festival tot duurzame schommelbank. Er is hier altijd wel iets te doen.

Geert Snijders maakt ruimtelijk werk – meubels, interieur en architectuur- en ontwikkelt totaalconcepten voor o.a. retail, horeca en projectinrichting. Van ontwerp, materiaalonderzoek tot productie en projectbegeleiding. Geert maakt vanaf het begin deel uit van het bouwteam van het Werkwarenhuis om samen een mooie plek te maken. De zelfgemaakte stad. www.geertsnijders.com

RAOUL WILKE
Ik wil mijn skills inzetten om samen met het Werkwarenhuis de Tramkade tot een culturele krachtpatser te maken. 

Studio Turbo is een grafisch ontwerpbureau dat houdt van krachtige beeldtaal en typografie. Als het even kan, steekt Raoul zijn handen uit de mouwen om in de werkplaats een analoge basis te maken voor een project. Door het resultaat weer digitaal te maken ontstaat een rauw randje dat in het oog springt. Raoul maakt deel uit van De Nieuwe Bossche School. www.studioturbo.nl  De nieuwe Bossche School

JORD DIJKSTRA
(info en foto volgt)
Maker van TL-matrix, de lichtinstallatie op de silo naast het Werkwarenhuis.

BIRGIT DOESBORG
Ik wil het ambacht levend houden en zichtbaar maken voor publiek. Ik geef cursussen, workshops, ben een werkleerbedrijf en actief binnen het Gilde.

Birgit is Meester bij Nederlandse Gilde van Goudsmeden. Als docent geeft zij les in haar atelier en organiseert cursussen en workshops edelsmeden. Met verschillende technieken probeert zij de samenleving te betrekken in dit eeuwen oude beroep van goud- en zilversmeden www.doesdesign.nl www.metalartcreations.nl

DON BLAAUW
Iedereen kan uitvinder zijn, rebels zijn. Ik wil mensen op creatieve en speelse wijze stimuleren zich te ontwikkelen door middel van nieuwe technologie.

Met Studio No More Mondays bedenkt én produceert Don interactieve projecten en games voor de speelse mens. Dat doet hij ’t liefst daar waar er met nieuwe technologie en gamification meer behaald kan worden dan met simpel drukwerk. Met disciplines in vormgeving, animatie, game-design en inmiddels ook VR is Don een goede partij om nieuwe wegen mee in te slaan. www.nomomo.nl

STEVEN JANSON & SAM GULPEN
Wij vinden het belangrijk om productieve mensen om ons heen te hebben op een plek die je samen kan creëren.

DETLET is een ontwerpbureau gericht op design & branding. Zij werken zowel voor internationale als kleinere regionale klanten. Het resultaat varieert in grafisch ontwerp, online, illustraties tot ruimtelijke installaties. Naast werken in opdracht vinden we het leuk om eigen projecten te ondernemen. www.detlet.com

ANNE CLAIRE MARTENS
Ik volgde Social label al een hele poos. Ik werk het aller liefst met mensen op een plek die mijn passie delen.

Anne Claire is interieur stylist en fotograaf. Vanuit passie voor duurzaamheid en zorg voor een betere toekomst wil zij in interieur klanten bewust maken van keuzes. Wat je koopt en waarmee je je omringt resoneert met hoe je je voelt, dus pleit zij voor eerlijke producten. www.anneclairemartens.com

MICHAELLA VAN OOSTERBOSCH
Het Werkwarenhuis is de ‘place to be’ voor Den Bosch. Ik zou geen betere plek kunnen vinden. Eigenlijk speelt hier m’n hele leven af. Mijn lievelingsplek!

Michaella van Oosterbosch is ontwerper en eigenaar van MELLA MELLA. Ze ontwikkelt concepten, visualiseert, ontwerpt en communiceert in opdracht of als vrije maker. Ze verbindt eigen fascinaties en opvattingen aan die van de opdrachtgever en maakt het zichtbaar bijvoorbeeld via opvallende posters. www.mella-mella.nl

RACHEL ZWEIJE
Op deze plek valt alles samen voor mij als maker. Vormgeving, voedsel, beleven, creëren, samenwerken, inspireren en uitproberen. Een thuisbasis, waar ik het publiek deelgenoot van maak via mijn theatervoorstellingen.”

Rachel creëert nieuwe werelden waar (haar eigen) theater-, vormgeving-, voedselprojecten en dagelijkse rituelen samenkomen in zintuiglijke theaterproducties voor jong en oud. Zij maakt theater mét het publiek en nodigt hen uit om met kinderlijke verwondering naar het alledaagse te kijken, in een herkenbare en tegelijkertijd vervreemdende wereld. www.blauwgras-rachelzweije.nl

PEGGY LOCH
(info volgt)

LIZA TEN WESTEIND & CHILTON GALIMO
DUKEBOX verbindt de Bossche urban initiatieven en actievelingen. Hieruit ontstaan verschillende activiteiten zoals Zinnig Zuiden (contactpersoon: Camiel Derkx) en Jam de la Fem (contactpersoon: Dewi van Maaren). Daarnaast biedt Dukebox als urban productiehuis voorstellingen aan zoals Wyzer en diverse workshops waaronder urban dans, rap en graffiti. Contactpersonen zijn Liza ten Westeneind en Chilton Galimo. info@dukebox.nl 

EDWIN VOLLEBERGH
Als ontwerper en bouwer van een oude stinkende fabriek een landelijk bekende hotspot maken, dat is waar Edwin Vollebergh de afgelopen zes jaar aan gewerkt heeft. Van niets iets maken, duurzaam, circulair en vooral creatief en origineel bouwen aan een eigenwijs paradijs.

Edwin: “De invulling van deze plek geeft karakter en identiteit aan de stad en is een originele en blijvende herbestemming van deze industriële locatie. Samen bouwen we hier de unieke urban playground waar Den Bosch trots op is.”  Edwin richtte in 2014 het Werkwarenhuis op met daarin restaurant Van Aken en Club W. Daarnaast werkt hij dagelijks voor zijn eigen bureau, Studio Boot. Daar maakt hij grafisch werk in de breedste zin van het woord.Hij is bij het Werkwarenhuis, restaurant Van Aken en Club W verantwoordelijk voor de inrichting en communicatie. Samen met een team van bouwers, programmeurs en communicatiemedewerkers maakt hij de spannendste plek van Den Bosch. De fantastische internationale keuken, mooie exposities en de nu al legendarische Club W -met iedere week nationale en internationale acts – trekken bezoekers uit heel Nederland. In 2019 trok het Werkwarenhuis op de Tramkade ruim 150.000 bezoekers. www.studioboot.nl De nieuwe Bossche School

 

PETRA JANSSEN

Het maken van een gesamtkunstwerk toont de duurzame waarde van tijdelijk gebruik aan. We laten zien dat ontwerpers, vaklui en mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt, samen waarde toevoegen aan deze plek.

Petra is kwartiermaker Tramkade, medeoprichter van stichting Social label en Werkwarenhuis. Samen met Edwin is zij eigenaar van multidisciplinair ontwerpbureau Studio Boot. Ze was verbonden aan de Design Academy Eindhoven en nu aan het masterprogramma van Artez Universtity.  Als ontwerper, docent en initiator maakt zij strategische plannen en voert die ook uit. Deze plannen laten de betekenis van design voor de maatschappij zien. “Design by doing met schoonheid als visuele taal,” zo zegt Petra. www.studioboot.nl www.Sociallabel.nl Ambassadeur Nederland World Hope Forum 2021

 

SIMONE KRAMER
Met cultuur creëren we betekenis. Communicatie zie ik als basis van de samenleving. Hoe verhouden mensen zich tot hun omgeving en tot elkaar?
Met het Werkwarenhuis en Social label bouwen we een nieuw verhaal voor de stad en de wereld.

Simone is kwartiermaker Tramkade, mede oprichter van stichting Social label en Werkwarenhuis. Met haar bureau C-mone voor cultuur & communicatie werkt zij in opdracht en initieert projecten om maatschappelijke verandering vorm te geven en nieuwe ontwikkelingen op gang te brengen. Kunst en cultuur brengt mensen samen, laat mensen anders kijken, geeft nieuwe ervaringen en betekenis. www.c-mone.nl www.sociallabel.nl

 

foto credits: Petra Janssen (Studio Boot) en Anne Claire Martens