Welkom

WELKOM IN CULTUURCENTRUM WERKWARENHUIS

We zijn met z’n allen op zoek naar manieren om verantwoord om te gaan met alles wat de wereld overkomt. Het zijn rare tijden waarbij we continu moeten reageren op veranderende regels en normen. Geen probleem voor ons, wij zijn daar goed in. Verandering betekent voor ons een uitdaging, een kans om iets nieuws te maken. We leren en ontdekken iedere dag nieuwe mogelijkheden. Ondanks alle beperkingen.
————–
Het Werkwarenhuis is met alle mensen die er werken en leven de belangrijke culturele hotspot van Den Bosch geworden. Wij zijn de plek waar mensen graag komen, waar kunstenaars en designers een plek gevonden hebben om te werken en hun werk te laten zien. De voormalige Koudijs Fabriek op de Tramkade is in korte tijd de urban uitgaansplek van de stad geworden. Het meest opwindende cultuurcentrum van Den Bosch heeft nu alle ruimtes geopend voor een divers publiek.
————–
Ons gebouw is ruim en coronaproof ingericht. Het restaurant Van Aken, de caféruimtes, het restaurant, de roze salon en de terrassen zijn de plekken voor ontmoeten en uitgaan. Nu mooier en luxer ingericht dan ooit. Hier geen grote feesten meer, maar ruimte voor live muziek, theater en dans. Voor lekker eten & drinken met een paar vrienden, binnen of gezellig buiten bij een vuurtje. Kijk op onze site naar het menu; altijd dagvers, erg lekker en gezond.
————–
In het Werkwarenhuis zit het lab en de shop van Social Label: Een beweging waarin designers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt samenwerken. De winkel staat vol mooi en goed gemaakt dutch design. Ontworpen door designers uit binnen- en buitenland, gemaakt door werkplaatsen van Cello en Weener XL.
————–
Een verdieping hoger: de Pleisterplaats. Een indrukwekkende 600 vierkante meter ruimte voor verschillende evenementen. Op dit moment de etalage van het eindexamenwerk van studenten van de kunstacademie AKV|St. Joost in ‘s-Hertogenbosch. In november vergezeld door een indoor 18 holes design midgetgolfbaan.
————–
En het programma wordt verder uitgebreid. Er komt een Buurtbattle met Dukebox in de salon. Een vintage markt op zondag met alleen maar mooi spul. Er zijn verschillende dansvoorstellingen en optredens en ieder weekend live dj’s in de zitclub W. Dit doen we allemaal binnen de opgegeven openingstijden. We beginnen op tijd en stoppen netjes als het moet. Zo voorkomen we dat er nog meer mensen ziek worden en maken we van deze soms sombere tijd, een knus feestje. Op 1,5 meter afstand.
————–

Initiatief stadsmakers
Sinds 2014 zijn we aan het werk om de culturele hotspot op terrein Tramkade voor ‘s-Hertogenbosch vorm te geven. Hier lees je hoe het is begonnen en wat er allemaal is gebeurd sinds de opening van het WerkWarenhuis van Social label op 29 mei 2015. Op de homepage vind je alle berichtjes terug met daarachter steeds een mooie selectie van foto’s. Het laat zien hoe belangrijk vrijplaatsen zijn voor ontmoeting via kunst, cultuur en design.

Initiatiefnemers
Simone Kramer C-mone,
Petra Janssen en Edwin Vollebergh, Studio Boot

Monument van de Toekomst
Hoe een oude veevoerfabriek zich heeft ontpopt tot culturele hotspot
Samen met creatieven, vaklui en deelnemende werkplaatsen van Social label brengen we sinds 2015 via een doorlopend maakfestival een verlaten stadsdeel tot leven. Een Funpark. Via design, dans, kunst en muziek verbinden we mensen. En leren mensen van elkaar. Samen bouwen we aan het Werkwarenhuis als ‘monument van de toekomst’. Voor een betere en mooiere wereld op industrieel stadspark Tramkade.

Social label shop/lab
Hoe je bijdraagt aan een economie waarin de mens weer centraal staat
Social label bevindt zich in het hart van deze culturele hotspot. Via de kracht van verbeelding werken we aan een sociaal duurzame wereld waarin niemand aan de kant staat. In de designshop vind je producten voor je sociaal duurzame huis. Deze collectie is ism topontwerpers ontwikkeld voor en door mensen die niet zo makkelijk aansluiting vinden in de samenleving. www.sociallabel.nl

OUR STORY
Kracht van design, kunst en communicatie voor een inclusieve wereld

Kwaliteit van leven, nieuwe manieren van ontmoeten en maken, worden steeds belangrijker. Menselijke waarden worden herontdekt, beleefd en gedeeld. Tijd en aandacht, verbeelding en bezieling, in een tijd waar mensen op zoek zijn naar verdieping en persoonlijke ontwikkeling. Waar mensen die niet zo makkelijk meedoen, vanzelf aansluiting vinden. Kunst en cultuur spelen in op behoefte van mensen aan betekenisgeving, binding en community. Die maatschappelijke waarde is urgenter dan ooit.